Tuesday, December 2, 2008

mak uda

Raya tahun ini, saya diberi nama baru. MAK UDA. Huhu. Kakak ipar saya dengan suka hati menyuruh anaknya untuk panggil saya mak uda. Sebelum ni elok je mereka panggil saya akak.. Saya baru 21 tahun la..Dengan kehadiran adik bongsu saya yang baru berusia 5 tahun, rasanya saya tidak layak lagi dipanggil mak cik, panggil akak dah memadai!
Semalam kak ipar saya menghubungi kami. Dia mengumumkan pertambahan ahli keluarga kami tidak lama lagi. Berharap sangat dikurniakan seorang puteri. Ya, sudah tentu saya pun tumpang gembira mendengarnya. Tetapi ada yang lebih gembira dan excited dengan berita tersebut. Mak saya dah cop kelahiran baby kali ini dia yang jaga. [macamlah larat sangat...huhu]. saya ingat lagi ketika anak saudara saya, Asyraf hadir dalam hidup kami dahulu. Segala keletahnya menjadi perbualan. Manja kalah perempuan. Bila dah besar, kuss semangat. Kejap je dah hilang. Main kat rumah jiranlah lintas jalanlah. Tetapi alhamdulillah, sejak dia dihantar ke tadika tahun ini, lega hati kakak ipar saya. Anaknya dah dapat dikawal dan dah pandai bawa diri. Tidak perlu risau-risau sangat macam dulu. Mungkin tumbesaran kanak-kanak lelaki begitu ke?
Hmmm, saya ternanti-nantikan respon atuk dan nenek saya mengenai perkhabaran ini. Mesti lebih excited dan tersenyum panjang daripada mak saya. Masakan tidak, jika mak saya bakal menerima kehadiran cucu kedua, nenek saya pula bakal menyambut kelahiran cicit yang ke-5! Dan tahun 2009 ini, dia bakal menerima 3 orang lagi cicitnya. Wah, rezeki besar. Huhu. Kalau boleh, biarlah generasi ketiga keluarga Hj. Siput ini [ *orang Jawa namanya memang pelik-pelik] lahir yang berjantinakan perempuan. Bosan sudah rasanya memiliki sepupu-sepupu lelaki yang begitu ramai dan tak reti-reti menolong keluarga terutamanya musim raya. Argh, ia tidak bleh berulang.

No comments: