Monday, May 18, 2009

...kisah pulang...

Saya nekad untuk pulang kali ini. Kerinduan untuk menatap wajah dan menghirup udara di sana sangat menggamit untuk saya pulang ke sana.[padahal setiap hari hubungi orang disana].ditambah pula dengan kecelaruan minda + mulut saya berkata-kata. Mungkin sahabat-sahabat saya merasakan saya tiada apa-apa di sini, tetapi salah saya juga untuk tidak menerangkan apa-apa kepada mereka. Saya sangat ingin bertemu dengan ummi. Saya telah sangat cuba memahami dia. Kesibukan dan tuntutan amanah menguasai baki masa yang ada.Bolehkah saya momohon dedikasi untuknya sedikit ruang untuk kami kongsi kisah jalan ini? Perjalanan usai duha itu saya cuba lalui dengan meninggalkan sisa-sisa virus hati yang mati. Menghadapi manusia-manusia ego yang pelbagai walau suatu masa pernah saya sanjungi. Hanya kerana suatu nasihat tentang masa depan!



Ketibaan saya hanya disambut oleh adik comel saya. Bonda bakal pulang petang sedikit atas urusannya itu. Betapa kepayahan mengajar erti tabah dan berdikari walau ada kalanya makna kata itu sangat sukar untuk difahami dan dihadapi.

Si comel ini sangat betah berkata-kata. Seingat saya,ketika saya sebesar dia, saya hanya bijak meneliti dan menjawap sekadar ’cukup syarat’ sahaja. Pernah saja rakan sekolah mengejek saya bisu! [suka hati dia berkata-kata..mujur ketika ini saya masih waras untuk tidak terus membalas perbuatannya itu dengan perkara-perkara yang dahsyat.] Mungkin si comel itu dibesarkan dengan ahli yang sudah dewasa dan amat rajin untuk melayan segala kerenahnya. Maka itu, dia bisa berkomunikasi dengan baik walau sekadar umur 6 tahun.


Si comel : akak, nak tahu tak. Kat sekolah kan, ada seorang kawan ni dulu kawan dengan syirah. Sekarang kami dah tak kawan dah.

Saya : laa, kenapa pula?

Si comel : dia kata dia nak suruh syirah masuk NERAKA!

Saya : hah?? Kenapa pula? [aduh..pemikiran kanak-kanak 6 tahun kini beginikah?] T_T

Si comel : yelah, dia kata syirah tak makan sayur,nanti kena masuk NERAKA. Tapi syirah dah makan sayur dah..


Aiyoo, ini macam pun adakah? Menggeleng-geleng kepala mengenangkan pengarang jantung bonda saya ni. Andai dia tahu betapa dahsyat rupa neraka itu...

.................................................................................................................................................................


saya merancangkan untuk menulis lebih panjang dan lebih ilmiah seperti yang sahabat saya sarankan. tetapi perancangan itu masih kekal suatu perancangan kerana apa yang tertulis dan terhasil pada kali ini adalah ini yang saya mampu beri. kita memberi kerana kita ada sesuatu untuk diberi..

No comments: