Friday, October 3, 2008

dimana erti kemanusiaan


Di mana erti kemanusiaan..
Semasa perjalanan pulang ke rumah bonda, saya dan seorang akhawat yg menempuh jalan yg sama, menemui seorang insan yg memerlukan erti kemanusiaan dalam hidupnya. Walaupun pada awlnya ia merupakan teguran halus bagi diri ini sendiri, namun ia perlu juga di ambilpedulikan dlm dunia sekarang.
Sedang aku yg terlihat2 bas yg bakal kami naiki, x sangka rupanya akhawat tersebut x dengar pun apa yg saya leterkan. Rupanya dia menolong seorang tua.
“Kenapa kak?”
”Pak cik ni, akak tengok kejap ke kiri, lama2 makin ke kanan. Buta rupanya..”

pakcik nak ke mana ni? mari saya bantu..


Ermmm, aku yg berjalan di depannya dari tadi pun tak perasan rupanya pak cik itu buta. Fuh, dunia semakin pentingkan diri sendiri. Tak endahkan pun orang di sekeliling. Sejuta ampunan untuk Ilahi dan sejuta kemaafan buat pak cik. Sebenarnya kami agak pelik kerana destinasi tujuannya ialah balai bomba tapi kami lunaskan juga tanggungjawab kami ke atas pak cik tersebut. Wallahualam (dengan pengetahuan Tuhan)..
Huh, jika akak tu tak tegur tadi, toh ke mana pak cik tu nak pergi sendirian. Huhu, moral of the story, berilah bantuan kepada yg memerlukan di mana sahaja anda berada dan tunjuki akhlak seorang muslim.
Akak itu selalu menenangkan saya. Lembut budi bicara terserlah dek tutur kata. Walaupun kami terlepas bas semasa membantu pak cik tersebut, doanya spontan sahaja.semoga Allah ganti dengan yg lebih baik. La haulawala... tiada daya kekuatan kecuali dengan Engkau...
Usai bas masing-masing tiba, kami pun membawa haluan masing2. ’’maka, bertebaranlah kalian di muka bumi..” kepulangan yg dinanti ayah bonda di kampung halaman ( sebenarnya x terasa kampung pun..huhu). hidup ini memang menyedihkan, bagi insan yg menjadikan hidupnya sedih!
Tapi yakinilah diri,
Teman dan sahabat,
Hiduplah dengan Allah,
Bersama Allah,
Untuk Allah,
Kelak Allah sentiasa kita.
Dalam perjalanan tersebut, sya mendapat perkabaran dari akak tadi..
Manusia semakin pentingkan diri sendiri.. baru ada seorang OKU kena tumbuk depan akak.. teruknya manusia tanpa Islam.. banyak sgt kerja2 kita tak buat. Doa moga Allah beri kekuatan..
Astagfirullah.. banyak sgt kerja2 kita tak buat.. sibuk dengan masalah diri. (baca; nada sindiran) .kata2 untuk sahabat dan diri sendiri terutamanya,
yuh bangkit ar-rijal..
masyarakat perlukan kita.
Mereka ternanti huluran kita
Laksanakan kerja kita, agak kelak jadi pembantu kita di sana.
Ya Allah, peliharalah teman dakwahku,
Kuatkan kakinya di jalanMu,
Teguhkan jasadnya dengan rahmatMu,
Kuatkan rohnya dengan kehambaan kepadaMu,
Kelak himpunkan kami di syurgaMu..
Ameenn...

No comments: