Thursday, February 5, 2009

samakah kebaikan dan kejahatan?



sering sahaja kita menemui situasi yang berbeza dengan fahaman kita. meminjam kata seorang murabbi, pertembungan yang hak dan batil itu akan sering terjadi. namun, bagaimanakah kita merespon situasi itu?
situasi di mana kita menemui kerenah sahabat yang sangat berbeza dengan kita. mahu dituruti sahaja semua kemahuannya. walau berlapik-lapik kata diujar, masih tidak mengalah. apakah betah kita sahaja yang mengalah atau terbangkit rasa amarah yang membinasakan?Allah berfirman (yang ertinya),
"Dan tidaklah sama kebaikan dan kejahatan.Tolaklah (kejahatan itu) dengan cara yang lebih baik, maka tiba-tiba orang yang antaramu dan antara dia ada permusuhan seolah-olah telah menjadi teman yang sangat setia. Sifat-sifat yang baik itu tidak dianugerahkan melainkan kepada orang-orang yang sabar dan tidak dianugerahkan melainkan kepada orang-orang yang mempunyai keberuntungan yang besar. Dan jika syaitan mengganggumu dengan suatu gangguan, maka mohonlah perlindungan kepada Allah. Sesungguhnya Dialah Yang Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui."
(Fushshilat: 34-36).
lantas, tidak yakinkah lagi kita kepada janji Allah ini? namun, mencapai tahap kesabaran yang tinggi juga memerlukan akhlak yang mulia. dan sebagai manusia berpendidikan, sudah tentu akan ada masanya ia merasa harus menyatakan kebenaran yang sebati dalam diri.
tetapi penyampaiannya juga butuh hikmah. haruskah kita menyatakan itu yang benarnya, ini yang kurangnya sedangkan keadaan selepas itu akan lebih rumit.
memang benar, kita harus menyatakan yang benar, tetapi alangkah bagusnya kita dapat mencari detik waktu yang mungkin lebih sesuai dari waktu itu daripada meyatakannya pada waktu itu lantas bermasam muka dengannya berhari-hari lantaran kurangnya kurangnya taaruf yang membawa kepada tafahum dalam perkenalan.
sudah tentu tidak sama antara kebaikan dengan keburukan. seperti mana juga bezanya yang buta dengan yang dapat melihat.
mungkin keikhlasan hati melakukan amal yang boleh membuat kita berlembut hati berlapang dada kepada sahabat yang menyakiti kita. mungkin juga kita memerlukan masa dan kebersamaan untuk meningkatkan pemahaman kita atas setiap tingkah sahabat kita. tidak mustahil, suatu hari kelak, sahabat yang pernah buat kita terguris, menangis kesakitan lantaran berlebihan diri berbicara berubah menjadi teman yang sangat setia kepada kita.

Ya Allah, karuniakanlah kepada kami kesabaran, dan kuatkanlah pertahanan kami, dan tolonglah kami terhadap orang-orang yang zalim.

No comments: