Tuesday, February 10, 2009

41: 26-38

malam tadi, ana sempat membedah beberapa ayat dalam surah fussilat. suka untuk ana share apa yang ana dapat since ana rasa pengisian surah tu betul-betul mengena kat ana. DUSHh!!!
basicly, fussilat bermaksud peringatan-peringatan. so, banyak ayat-ayat dan kisah dalam surah ni memperingatkan manusia.[bukan al-Quran tu memang untuk memperingatkan manusia ke?] dari ayat ke 26 hingga ke 38, basicly merupakan peringatan tentang balasan Allah terhadap orang beriman dan orang kafir.
(41:26)- orang kafir mempersendakan bacaan Al-Quran dan bergaduh tentangnya. sememangnya kita tahu orang kafir tidak percaya kepada kalam Allah.
(41:27-28)- janji Allah untuk mengazab mereka. mereka dijanjikan seburuk-buruk balasan di neraka kelak. bagaimana agaknya bentuk seburuk-buruk balasan itu agaknya? sedangkan kita tahu azab PALING ringan di neraka kelak adalah seperti api neraka yang berada di tapak kaki tetapi otak kita dah mendidih..[azb kepada bapa saudara baginda s.a.w]
(41:26)- lihat bagaimana orang kafir mempersendakan kita. sesungguhnya manusia ini memang hina. dijadikan dari air mani yang kotor yang kalau jatuh ke tanah, ayam tak patuh, jatuh ke daun, ulat tak makan. tetapi boleh pula bersikap angkuh dan sombong bila sudah besar. [apakah ukuran besar itu?]
(41:30-32)- ayat motivasi bagi orang yang beriman yang terkena 'laser' orang kafir. see how beautiful malaikat datang kepada mereka lalu memujuk agar tak bersedih hati, tak takut dan memberi peringatan tentang nikmat syurga yang diganjarkan kepada orang-orang beriman. then, disokong lagi orang beriman ini mempunyai pelindung di dunia dan akhirat. mean, doesn't matter how hurt you are, Allah will always with you and will give you the sweetest memories to pay your hurt!
(41:33)- ada sesiapa boleh jawap soalan ini? siapakah yang lebih baik perkataannya daripada orang yang menyeru kepada Allah dan mengerjakan kebajikan?
(41:34)- Allah ajar kita untuk tolak kejahatan dengan kebaikan. seperti post ana sebelum ini, bukan senang untuk berbuat demikian. menerima kejahatan dan membalasnya dengan kebaikan [antara caranya dengan berlapang dada] sehingga orang yang berbuat jahat kepada kita, yang menyebabkan hati kita luka berdarah boleh menjadikan teman setia kita. [tapi taklah semua musuh kita jadi teman kita kan??]
(41:35-36)- how smart He is? Dia tahu bukan senang nak buat itu semua. sebab itu, Allah tenangkan kita semula, rasional kita semula bahawa ciri-ciri orang yang boleh menolak kejahatan dengan kebaikan ini adalah orang yang sabar dan yang mempunyai keberuntungan yang besar. so, jika kita rasa nak berbuat baik itu payah bangat, sabar deh, tingkatkan istighfar, mohonlah ampunan dariNya. mohonlah perlindungan agar godaan syaitan untuk terus bergaduh, bermasam muka dan sebagainya dijauhkan dari kita yang saangat meyakini janji Allah ini..
(41:37)- dan jika kita ditimpa ujian, dugaan, sembahlah Allah. bukan pada matahari, bukan juga pada bulan, apatah lagi kepada manusia. sujudlah kepadaNya! Dia sahajalah yang akan sentiasa mendengar rintihan kita. Dia sahajalah yang sentiasa memenuhi kehendak dan permintaan kita menurut caraNya sendiri..
(41:38)- WAIT! jangan lupa diri. jangan rasa kamu good enough apabila kamu dah lalui segala penderitaan,kesakitan dan dugaan seterusnya meresponnya seperti yang dipinta. istiqamahlah..sedangkan malaikat sentiasa ingat kepadaNya tanpa jemu, Allah ciptakan manusia di muka bumi ini. jangan pula kita [manusia ini] yang imannya kadang-kadang ok, kadang-kadang tidak, ingin menyombong diri kepadaNya. nauzubillah...
YA ALLAH, KEKALKANLAH RASA KEHAMBAAN KAMI DAN HANGANLAH KAU PESONGKAN HATI KAMI SETELAH KAU MEMBERI HIDAYAH KEPADA KAMI. AMIN..
~ sekadar olahan dari perbincangan. ambillah yang baik, perbetulkanlah yang salah. wallahualam..~

No comments: