Saturday, March 21, 2009

the juicy truth...


Tahu tak satu kisah berkenaan limau ni?
Suatu hari seorang wanita tua membawa beberapa biji limau dan memberi limau tersebut kepada baginda s.a.w. ketika itu,baginda bersama beberapa orang sahabat baginda.
Diambilnya limau tersebut,lalu dikupas dan dimakan seulas demi seulas. Sambil menyuap satu persatu ulas limau tersebut, bibir baginda tidak lepas-lepas daripada senyuman. Baginda memakannya sampai habis. Sedikitpun baginda tidak menyuakan kepada sahabat-sahabat yang lain. Wanita tua itu sangat berbangga dan senang hati melihat baginda makan sampai habis. Setelah itu,wanita tua itu pun pulang. Baginda yang sering mendahulukan sahabat untuk makan menyebabkan sahabat-sahabat tertanya-tanya mengapa baginda tidak menghulurkan seulas dua kepada mereka seperti kebiasaan.
Baginda menjelaskan bahawa buah limau tersebut sangat masam [baca dengan perasaan memakan sesuatu dengan saangat masam]. Baginda risau jika dia menghulurkan buah tersebut kepada sahabat-sahabat, mata sahabat akan mengenyitkan mata dan memarahi wanita tua itu kerana membawa buah limau yang masam kepada baginda Rasulullah.
Subhanallah.. lihat, betapa cantik akhlak Rasulullah. Baginda boleh tersenyum lagi sambil memakan buah yang masam tadi. Malahan tidak disuakan makanan itu agar tidak tersebar rasa masam buah tersebut ke atas sahabat baginda. Nah, bagaimana reaksi anda jika memakan buah yang masam. Jika tak terluah dek kata-kata, mungkin muka anda akan kerut seribu sampai menggeletar seluruh badan menahan rasa masam itu.
* jazakillah hu jazaa hajar yang menceritakan kisah ini kepada saya. Sungguh seronok sebenarnya menceritakan kisah-kisah Rasulullah ini yang merangkul Anugerah Lelaki Paling Terkenal di seluruh dunia ini. MasyaAllah..

No comments: