Saturday, March 21, 2009

oh Umar!!

Kalian kelak tak Umar Al-Khatab?
Pemuda kecil yang berhati waja yang menjadi ahli gusti waktu belianya, menjadi jaguh tunggang kuda zaman mudanya.
Ayah berhati batu yang pernah menanam hidup-hidup anak perempuannya yang baru pandai berjalan dek kerana mahu menunjukkan bahawa dia masih memegang amalan nenek moyangnya.
Lelaki bengis yang bakal sahaja menghunuskan pedangnya andai sesiapa berani membuat dia marah.
Itulah sikap dan sifat Umar al-Khatab sebelum dia memeluk Islam dan mengamal ajaran Rasulullah seterusnya menjadi pemimpin reformis dunia Islam.
Jika kalian membaca kisah hidupnya, kalian pasti merasakan betapa jaguhnya Umar Al-Khatab ini. Kalian juga mengkin boleh merasakan betapa lembutnya hati Umar walau pada luarannya sangat garang dan bengis!
Kalian juga boleh sahaja menghayati betapa khalifah kedua Islam ini sangat meyayangi dan menyanjungi Rasulullah walau sebelum keIslamannya, dialah orang yang sangat membenci Rasulullah malah pernah berniat membunuh baginda s.a.w.
Seterusnya perhatikanlah bagaimana beliau membalas perbuatan jahat kaum Quraisy dengan sengaja mengelilingi kota mengumumkan pengIslaman beliau. Lihat juga bagaimana beliau sangat bijak menyusun strategi peperangan dan lantikan orang yang betul untuk menjadi ketua ke medan perang.
Umar jugalah yang mengasas sistem politik Islam disamping melaksanakan undang-undang syariah serta berjaya membentuk sebuah negara Islam yang baru.
betapa dia seorang yang berpandangan jauh sehingga mencetuskan idea pengumpulan ayat-ayat Al-Quran selepas kewafatan baginda s.a.w dan kesyahidan penghafaz-penghafaz Al-Quran ketika itu.
Dia juga berjaya menundukkan kerajaan Parsi dan Rom walhal dua kerajaan ini merupakan kuasa yang sangat hebat ketika itu.
Walaupun beliau berada di tampuk kekuasaan, pencetus zaman keemasan negara Islam ini masih hidup sederhana mencontohi Rasulullah s.a.w

~[masih dalam mood menghabiskan novel Umar al-Khatab..]~

No comments: