Sunday, December 13, 2009

.:bukan superman:.

Aku bukanlah superman

Aku juga bisa nangis

Jika kekasih hatiku

Pergi meninggalkan aku….

Bunyi caller ringtone seorang adik yang hubungi tempoh hari memainkan lagu ini sebelum saya boleh mendengar suaranya. ‘muda mudi zaman sekarang..’ bisik hati saya. Lagu ‘aku bukan superman’ nyanyian The Lucky Laki ini kemudiannya menjadi siulan orang di sekeliling saya. Pelik juga rasa bila selalu dengar lagu ini. Kemudian saya membuat sedikit ‘homework’ dengan mencari maklumat mengenai lagu ini. Rupa-rupanya lirik ini mengisahkan seorang budak lelaki yang menangis kerana pujaan hatinya meninggalkannya. Dan bapa budak lelaki itu cuba membina jati diri anaknya itu dengan sifat ‘hati kering’ seorang lelaki.

Saya tidak peduli lagu apa dan jenis lagu apa yang adik-adik saya minati, tetapi janganlah sampai perhatian dan minat lagu-lagu tersebut tidak membuatkan kita kian tersentuh dengan lirik-lirik Al-Quran yang diperturunkanNya kepada nabi kita s.a.w. Bahkan, ada yang sampai sangat terbawa-bawa makna bait-bait lirik tersebut hingga keliru mengatakan lirik itu telah memahami is hati jiwa raganya. Bukankah ayat-ayat Allah itu lebih mendalam? Jika manusia benar-benar memahami..

Justeru, tahukah kita bagaimana Allah mengkehendaki kita mengisi dan memahami ayat-ayatNya dengan lebih jelas? Alangkah lebih baik jika kita mampu mengisi dari setiap denyutan jantung kita dengan berzikir dan berdoa kepadaNya. Kemudian menghayatinya sebagai amalan yang tidak terpisah dari kehidupan kita.


Firman Allah:

“maka bersabarlah kamu terhadap apa yang mereka katakan dan bertasbihlah sambil memuji Tuhanmu sebelum terbit matahari dan sebelum terbenamnya. Dan bertasbihlah kamu kepadaNya di malam hari dan setiap selesai mengerjakan solat.” [Qaaf 50: 39-40]

bacalah al-mathurat di waktu pagi dan petang..

Saya berminat untuk berkongsi dengan kalian satu cara yang saya pelajari bagaimana untuk istiqamah [mantain] melakukan amalan-amalan yang seorang muslim digalakkan buat. Ambil DI SINI, moga-moga ia bermanfaat dan boleh membantu kita terus menjadi hari ini lebih baik daripada semalam. Allahualam..

1 comment:

pejuang ALLAH said...

salam,
saya pun dah dengar and tgk lirik..
lagu tu x best pun..
x tau kenapa org suka.
kwn2 saya menyanyi bila saya try dengar lagu tu td..
pelik betul..