Monday, December 7, 2009

.:terus melangkah:.

Kelmarin, selepas bertemu dengan prof, saya semakin yakin dengan jawapan istikharah saya. Niat dan keputusan ini sebenarnya saya hamper mengiyakannya selepas beberapa hari saya melakukan solat istikharah. Dalam masa yang sama, saya masih beristisyarah dengan orang yang saya kira arif atau alim tentang keputusan yang saya akan buat ini. Namun, saya tidak mewar-warkan dengan jelas keputusan saya ini kerana bimbang tidak jadi dan saya sendiri masih berbolak balik hati ini.

Walaupun ini hanya menentukan apa yang saya akan buat pada semester depan, tetapi saya sangat-sangat perlu bertanya dengan Yang Lebih Mengetahui kerana saya tidak ingin mengulangi kesilapan kaum terdahulu. Dan jika boleh, saya ingin membina tapak yang paling bersih dan kukuh sebagai bekalan di jalan dakwah ini. Saya ingin membentuk fikrah saya, jiwa saya malah biah saya [jika saya mampu]. Saya sangat takut untuk terpedaya dengan syurga dunia.

tetapi saya perlu menempuh juga hidup ini. Ibarat kata murabiyah saya, teruslah melangkah, teruskanlah meredah, walau terjatuh, walau kita tidak boleh sama lagi dengan waktu lepas kita, sebenarnya itulah TARBIYAH!

*terasa ingin berkongsi pelbagai cerita dan rasa namun mood tidak datang. keperluan untuk menyiapkan saki baki tesis masih lebih perlu saya aulakan..

No comments: