Thursday, April 1, 2010

.:muhasabah diri atas kasihNya:.

Wahai... Pemilik nyawaku
Betapa lemah diriku ini
Berat ujian dariMu
Kupasrahkan semua padaMu

Tuhan... Baru ku sadar
Indah nikmat sehat itu
Tak pandai aku bersyukur
Kini kuharapkan cintaMu

Reff. :
Kata-kata cinta terucap indah
Mengalun berzikir di kidung doaku
Sakit yang kurasa biar jadi penawar dosaku
Butir-butir cinta air mataku
Teringat semua yang Kau beri untukku
Ampuni khilaf dan salah selama ini
Ya ilahi....
Muhasabah cintaku...

Tuhan... Kuatkan aku
Lindungiku dari putus asa
Jika ku harus mati
Pertemukan aku denganMu

Sesekali menikmati kejiwaan lagu seperti nyanyian edcoustic ini, bait liriknya terasa seperti begitu akrab dengan saya pada waktu ini. Memuhasabah diri untuk cinta pada pemilik yang sepatutnya, kadang kita lebih sering lupa dan tersasar dari landasan yang sepatutnya. Dan bagaimana menjadikan doa yang merupakan senjata orang mukmin itu sentiasa basah dalam ingatan dan amalan kita, merupakan satu bentuk latihan didikan diri yang begitu bermakna.

Setiap ujian juga merupakan tarbiyah [didikan] untuk setiap hambaNya. Tarbiyah dari Ilahi yang menandakan kasih sayang dari Ilahi, yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang, yang Maha Mengetahui dan Maha Adil. Ujian dariNya juga boleh jadi akan menimpa kita berulang-ulang kali sehingga kita akan tertanya-tanya mengapa ia berlaku dan berlaku lagi kepada diri kita..

Seorang sister yang pernah hadir menjadi murabbi mengatakan setiap ujian yang menimpa adalah untuk melihat bagaimana respon kita terhadap status ujian tersebut. Positif atau negatif yang bakal mendekatkan atau menjauhkan diri kita dari Rabb yang sebenar. Jika kita ditimpa derita sakit dari penyakit yang pernah kita hadapi dahulu, adakah masih sama rawatan dan kesabaran yang kita teladani? Masih samakah pemahaman diri mengenai nikmat Ilahi yang tidak pernah putus-putus? Dan bagaimana pula jika kita sering diuji dengan masalah kewangan, yang mungkin disebabkan oleh pengurusan kewangan diri yang tidak cekap, apakah kita masih akan meminjam dan meminta wang orang lain sepertimana kita lakukan sebelum ini? Atau masih samakah akhlak kita apabila kita dari dahulu hingga kini diuji dengan prasangka, teguran dan sindiran teman-teman?

Ayuh diri dan sahabat, kita panjatkan kesyukuran atas kesedaran kasih sayang dariNya kepada kita selagi hayat dikandung badan. Panjatkanlah juga rasa berterusan kehambaan kepadaNya dengan taubat dan istighfar yang berulangkali dalam aktiviti seharian kita, moga kita tidak pernah menjadi hambaNya yang melampaui batas dan merasai riak setelah mengecap banyaknya impian dan nikmat-nikmat dunia. Allahualam


No comments: